Funnelvisie
De funnel (de trechter) is een belangrijk concept dat vaak in recruitment wordt gebruikt om de fases van een sollicitant of kandidaat door verschillende fasen van recruitment in kaart te brengen.

Van de initiële bewustwording tot de uiteindelijke hire (aanname). De funnel helpt recruitmentafdelingen te begrijpen waar ze hun inspanningen moeten concentreren om de conversie te optimaliseren. Echter, een strikte focus op deze funnel kan leiden tot tunnelvisie, waarbij andere belangrijke aspecten van de sollicitatie-ervaring of bedrijfsstrategie worden genegeerd. Ik probeer hier te onderzoeken wat de mogelijk implicaties kunnen zijn van deze tunnelvisie en geef inzichten om tot een evenwichtigere benadering te komen.
Wat is tunnelvisie in de context van de recruitment funnel?
Tunnelvisie treedt op wanneer een recruitmentafdeling zich zo sterk concentreert op de opeenvolgende stappen van de funnel dat ze bredere trends, feedback buiten deze paden, of de arbeidsmarktdynamiek over het hoofd ziet. Een mogelijk gevolg is een beperkt perspectief dat innovatie, kansen en mogelijk verbeteringen in recruitment kan verstikken en de sollicitatieervaring kan schaden.
De Risico's van Funnel Tunnelvisie
1. Verwaarlozing van de sollicitatie ervaring buiten de funnel Interacties met sollicitanten die niet direct tot conversie leiden, maar wel belangrijk zijn voor werkgeversmerkloyaliteit en klanttevredenheid, kunnen worden genegeerd.
2. Gemiste kansen voor innovatie Door je strikt te houden aan de recruitmentfunnel, kan het recruitmentteam kansen missen om te innoveren in haar aanbod, service of strategie.
3. Overmatige focus op conversie Hoewel conversie essentieel is, kan een te sterke nadruk hierop ten koste gaan van het bouwen van een duurzame relatie met de arbeidsmarkt of sollicitant.
4. Gebrek aan aanpassingsvermogen De arbeidsmarkt verandert continu. Een te sterke focus op de funnel kan het recruitment team verhinderen snel te reageren op veranderingen in voorkeuren van sollicitanten of nieuwe technologieën.
Aanbevelingen om Tunnelvisie te Vermijden
1. Gebruik de funnel als gids, niet als evangelie Herken dat de sollicitatiereis divers en dynamisch is. Gebruik de funnel om inzicht te krijgen, maar blijf flexibel in je benadering.
2. Focus op de hele klantenervaring Kijk verder dan de conversie en investeer in alle aspecten van de sollicitatie-ervaring, van eerste bewustwording tot langdurige merkloyaliteit.
3. Luister naar je sollicitanten Regelmatige feedback en marktonderzoek kunnen waardevolle inzichten bieden die niet direct uit de funnelanalyse komen.
4. Wees bereid om te innoveren Sta open voor het verkennen van nieuwe benaderingen in je vacatures, arbeidsmarktstrategieën en sollicitanten helpdesk.
5. Analyseer en pas aan Maak gebruik van data-analyse om continu je strategieën te evalueren en aan te passen op basis van prestaties buiten de traditionele funnelmetrics.
Samengevat: Anders kijken naar zaken die gebruikelijk zijn is niet altijd gemakkelijk. De funnel is belangrijk, staar je daar echter niet blind op.