Dashboard of Rapport

duda-wsm • 8 februari 2024

Regelmatig bestaat er de wens om meer inzicht te krijgen in data, een gebruikelijke vraag is dan het verzoek om een dashboard of een rapport. Niet altijd is het duidelijk welke men nu eigenlijk wenst. 

Een dashboard of een rapport.

Ook in het HR/Recruitment domein is het belangrijk om te begrijpen wat het verschil is tussen een rapportage en een dashboard, beide hebben zowel voor- als nadelen. Beide zijn waardevolle hulpmiddelen voor analyse en besluitvorming. Er is ook een groot verschil.


De definitie van een Dashboard is een visuele weergave (denk aan een dashboard in een auto)van belangrijke informatie die nodig is om doelen te bereiken. Het biedt een overzicht op één locatie. Kenmerk van een dashboard is dat het een visuele weergave van belangrijke informatie geeft die nodig is om één of meer doelstellingen te behalen, zoals:

  • Een dashboard toont alle relevante informatie op één enkel scherm.
  • Een dashboard presenteert de essentiële KPI’s die gemonitord moeten worden. Dit kunnen bij-voorbeeld financiële cijfers, marketing- en verkoopresultaten, klanttevredenheid of andere operationele prestaties zijn.
  • Een effectief dashboard is begrijpelijk en bruikbaar voor iedereen.
  • De weergegeven gegevens moeten wel automatisch bijgewerkt te worden zonder enige hulp van de gebruiker.


  • Voordelen van een dashboard:
  • Dashboards zijn interactief en tonen live data. Het zijn dynamische rapporten en passen zich aan naarmate gegevens wijzigen.
  • Ze bieden een visueel aantrekkelijk overzicht met mogelijk meerdere verschillende visualisaties.
  • Dashboards zijn handig om belangrijke KPI’s en trends in één oogopslag te bekijken.
  • Gebruikers kunnen snel trends en afwijkingen identificeren.
  • Dashboards zijn intuïtief en vereisen geen technische expertise.


  • Nadelen van een Dashboard:
  • Een dashboard biedt vaak samengevatte informatie en mist soms de diepgang van een rapport.
  • Het ontwerpen van een effectief dashboard vereist aandacht voor de juiste KPI’s en visualisaties.

 ~~~

De definitie van een rapport (of rapportage) is een gestructureerd document dat informatie presenteert op basis van verzamelde gegevens. Het rapport kan tekst, grafieken, tabellen en andere visuele elementen bevatten. Kenmerk van een rapport, is dat het een weergave is met meerdere perspectieven in een zogeheten semantisch model, met visuals die bevindingen en inzichten uit dat model vertegenwoordigen.

  • Rapporten kunnen één visual bevatten of meerdere pagina’s met visuals.
  • Ze zijn gebaseerd op één model en worden bijgewerkt naarmate de onderliggende gegevens veranderen.
  • Rapporten zijn interactief en aanpasbaar, afhankelijk van de rol en machtigingen van de gebruiker.


  • Voordelen van een rapport:
  • Rapporten bieden gedetailleerde informatie en stellen gebruikers in staat om diepgaande analyses uit te voeren.
  • Je kunt rapporten aanpassen aan specifieke behoeften en filters toepassen om specifieke gegevens te bekijken.
  • Rapporten kunnen historische trends en patronen laten zien.


  • Nadelen van een rapport:
  • Het maken van rapporten kan veel tijd kosten, vooral als je handmatig gegevens moet verzamelen en verwerken.
  • Rapporten zijn momentopnamen en worden niet automatisch bijgewerkt.

 

Altijd handig om dit te weten voordat je de vraag aan iemand stelt om iets op te leveren. Wil je meer weten, neem gerust contact op.

#Recruitmentiseenvak

door Peer Goudsmit 13 januari 2025
Vanaf 2 februari 2025 is het verplicht voor organisaties om AI-geletterd te zijn
Comité ZZP
door Peer Goudsmit 23 december 2024
Dat de handhaving van wet DBA een dramatisch effect op de economie gaat hebben is voor velen duidelijk.
door Peer Goudsmit 23 november 2024
AI en werk: wat betekent dat voor jou?
Recruitment is een Vak!
door Peer Goudsmit 18 november 2024
Denk je dat recruitment gewoon wat CV's bekijken is?  Dan heb je het mis! Een recruiter doet veel meer dan alleen mensen zoeken voor een baan.
door Peer Goudsmit 7 november 2024
Het effectief positioneren van senioriteit als toegevoegde waarde vormt de basis voor een succesvol vervolg van de carrière.
door Peer Goudsmit - VERAI 31 oktober 2024
Het heeft grote gevolgen, dat de verplichting voor organisaties (zie EU AI Act), om per 1 februari 2025 AI-geletterd te zijn.
Wees niet bang voor AI - VERAI
door duda-wsm 22 oktober 2024
Wees niet bang voor AI - VERAI
Reflectie artikel Zipconomy
door Peer Goudsmit 17 oktober 2024
17 Oktober 2024 las ik een mooi artikel op ZiPconomy met de titel: "Nationale AI-agenda arbeidsmarkt moet werving en selectie in goede banen leiden."
Heb je een vacature, dan ga je naar RecruitAgent.ai
door duda-wsm 17 oktober 2024
Heb je een vacature, dan ga je naar RecruitAgent.ai
Meer blogs