Ook in recruitment zijn ken- & stuurgetallen goed bruikbaar. Staar je echter niet blind op de standaard KPI’s.
- Wat zijn de relevante stuurgetallen voor de organisatie en stakeholders?
- Bedenk als recruiter waar jij op afgerekend wil worden?
- Weet waar anderen jou op af (willen) rekenen.
- Welke stakeholders reken jij af? En hoe?
Hier een verzameling ‘relevante’ recruitment kengetallen:
- Quality of Hire (QOH)
- van de geworven medewerkers (verloop & prestaties)
- van het recruitment proces
- customer experience > sollicitant en vacaturehouder
- Time to Fill (TTF): Vanaf dag dat vacature is goedgekeurd tot de dag dat contract is ondertekend
- Time to Hire (TTH): Vanaf dag van eerste contact me sollicitant tot de eerste werkdag van de nieuwe medewerker
- Bronnen:
- advertenties
- referrals
- actieve werving (search) van recruiters
- jobboards
- Werving & Selectie bureaus
- et cetera.
- Conversies per bron
- Recruitment kosten
- Cost per Hire (per vacature)
- gemiddelde wervingskosten per vacature,
inclusief media, bureaus, referrals, etc - per recruitment kanaal
- Getalsmatig overzicht funnel
- hoeveel kandidaten vallen er af per stap
- hoelang duren de stappen
- Bezoekers en clickgedrag op ”Werken bij”-site
En dan nog deze bijzondere kengetallen:
Recruiting Cost Ratio (RCR) = Totale Wervingskosten
Totaal salarissen van nieuwe medewerkers
Deze formule is beter dan de bekende Cost-per-Hire, daar deze rekening houdt met geografische, functionele & niveau verschillen en hoeveel wervings Euro’s er zijn uitgegeven voor elke € in salarissen van nieuwe medewerkers.
Recruiting Efficiency = 1 – RCR >> Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter er wordt geworven.
“Uiteindelijk draait het om conversie en kwaliteit!!!”